تبلیغات
جهان فردا - آنچه باید بدانیم!(1)

جهان فردا

جهان فردا از آن کسانی است که امروز خوب اندیشه می کنند.

 حکم موسیقی در اسلام

 در موسیقی‌، دو مصداق روشن وجود دارد؛ یک مصداق حرام قطعی‌، یک مصداق حلال قطعی‌؛

 بین این دو محدوده هم موارد مشتبه است. حرام قطعی‌، آن موسیقی‌ ای‌ است که انسان را از خود بی‌ خود می‌ کند؛ از حقایق بی‌ خود می‌ کند؛ از خدا بی‌ خود می‌ کند و به شهوات سوق می‌ دهد...

 

 موسیقی‌ لهوی‌ - که درباره ی‌ آن از ما سؤال می‌ کنند و ما هم جواب می‌ دهیم که موسیقی‌ لهوی‌ حرام است - این کار را با انسان می‌ کند. لهو،آن چیزی‌ که انسان را از حقایق عالم غافل می‌ کند و به . « ما یلهی‌ عن ذکر الله » ، « ما یلهی‌ عن الله » یعنی‌عالم توهمات و خیالات می‌ برد، یا به شهوات می‌ کشاند، لهو و حرام است. موسیقی‌ ای‌ که وقتی‌ برای‌ دختر و پسر جوان، یا حتی‌ غیر جوان نواخته بشود، یا عرضه بشود، یا خوانده بشود و او را به ملاهی‌ و مناهی‌ و فسادو شهوات بکشاند و از آن نزاهت مطلوب اسلام خارج کند، حرام است؛ این می‌ تواند موسیقی‌ سنتی‌ باشد، می‌ تواند موسیقی‌ غربی‌ باشد، می‌ تواند موسیقی‌ محلی‌ - یا به قول شماها موسیقی‌ مقامی‌ - باشد؛ فرقی‌ نمی‌ کند؛ هر موسیقی‌ ای‌ که این طوری‌ باشد، مصداق بارز حرام است. آن موسیقی‌ ای‌ که این خصوصیات را ندارد، حلال است؛ مثلاً خواننده ی‌ خوب و خوش صدایی‌، شعر خوش مضمونی‌ را می‌ خواند و نوازنده ای‌ هم می‌ نوازد و آن مضمون شعر، شنونده را به سمت حقایق اسلامی‌ و الهی‌ و عرفانی‌ و حقایق زندگی‌ - ولو خارج از مسائل عرفانی‌ و الهی‌ باشد - نزدیک می‌ کند؛ این قطعاً اشکال ندارد و حرام نیست. مثلا در اوایل جنگ« بشنوید ای‌ گروه جانبازان / سرنوشت وطن به دست شماست»  را می‌ گذاشتند که این طور می‌ خواند

 هیچ کس نمی‌ گوید این حرام است؛ با این که آن نوازنده هم همان سازهای‌ معمولی‌ را می‌ زند؛ اما این مضمون، یک مضمون حلال است و احدی‌ ادعا نمی‌ کند که این حرام است.

بیانات امام خامنه ای (مدّ ظلّه العالی) در دیدار با اعضای گروه ادب و هنر صدای جمهوری اسلامی ایران 5/12/1370

 



[ شنبه 9 بهمن 1389 ] [ 09:31 ق.ظ ] [ خادم الشهدا ]

[ نظرات() ]


مجله اینترنتی دانستنی ها ، عکس عاشقانه جدید ، اس ام اس های عاشقانه